donderdag 20 september 2012

EU richtlijn biedt consument meer bescherming

De ministerraad heeft vorige week ingestemd met het omzetten van een Europese richtlijn over consumentenbescherming in het Nederlandse recht. Nederlandse consumenten worden straks beter beschermd bij de aankoop van producten en diensten, ook in het buitenland.
Nieuwe EU richtlijn voor consumentenbescherming



De Europese richtlijn zorgt ervoor dat consumenten in de hele Europese Unie (EU) dezelfde rechten krijgen. Dat is nu niet zo. De verschillen in regels belemmeren ook de bedrijven die hun producten en diensten in het buitenland willen aanbieden. De richtlijn heeft een positief effect, zowel voor de handel tussen Europese lidstaten als voor consumenten die beter profiteren van de voordelen van de interne markt: meer keuze tegen lagere prijzen.

Voordelen voor kopers
Zo is de termijn waarbinnen je af kunt zien van een aankoop straks hetzelfde in alle landen van de EU. Als je bijvoorbeeld online of aan de deur een product koopt, heb je standaard veertien dagen de tijd om zonder opgaaf van redenen alsnog van de koop af te zien. Daarnaast moet de verkoper de consument duidelijkheid bieden over bijvoorbeeld de contractduur en de eventuele bijkomende kosten. Nieuw is ook dat het risico voor beschadiging en verlies pas overgaat op de koper na ontvangst van het product. Ook bevat het wetsvoorstel een uniforme regeling voor het geval de verkoper te laat levert.

Verbod op stilzwijgende instemming
Er komt ook een einde aan de zogeheten ‘stilzwijgende instemming’ voor aanvullende diensten of aankopen. Automatisch aangevinkte hokjes zijn dus verboden in de toekomst. Er moet sprake zijn van duidelijke instemming met het aanbod, zoals door een (elektronische) handtekening of het intypen van de woorden ‘ik ga ermee akkoord’. Verder zijn telefonisch overeenkomsten pas geldig als ze door de consument schriftelijk of via e-mail zijn bevestigd.

Digitale aankopen
Tot slot biedt het wetsvoorstel bescherming voor de consument in de digitale wereld, door verplichte informatie vooraf aan de consument bij de aankoop van of toegang tot digitale inhoud, bijvoorbeeld muziek- en videodiensten. Die informatie kan gaan over beveiligingsvoorzieningen en op welke media de diensten zijn te gebruiken. Ook hier geldt dat de consument binnen 14 dagen van de koop af kan zien.

Website: Twee wieler

Geen opmerkingen: