woensdag 5 september 2012

Lef! (blog Karin Mulder)




Weet je wat mij nou eng lijkt? Om zonder arm of been op een wielerbaan te rijden... Ik heb in het verleden zelf al bewezen dat ik het met twee gezonde armen en benen niet kan. Tijdens een clinic op de baan van de Zesdaagse van het Noorden in Zuidlaren ben ik ooit al eens naar beneden gelazerd. Wat ik hier in Londen zie is werkelijk indrukwekkend!

Baanwielrennen is sowieso niet voor mietjes. Als je naar beneden lazert heb je altijd brandwonden op je lijf en ook val je meestal bovenop je fiets waardoor je de volgende dag wakker wordt met blauwe plekken in de vorm van een frame op je lichaam. Tot zover mijn ervarings-deskundigheid. Daarbij kan ik nog vermelden dat IK zo aardig was om iemand in mijn val mee te nemen. De beste man hield er een rauwe kont aan over; het behang was eraf; een en al rosbief, een week lang kon hij z'n eigen onderbroek niet aan omdat de randjes daarvan in z'n wonden sneden....

Laat staan dat je een arm of een been moet mist tijdens het baanwielrenen. Brrrrrr....moet er niet aan denken! Hoe vaak zullen zij naar beneden gekletterd zijn voordat ze door hadden hoe het moest? Ik weet dat onze eigen Bastiaan Gruppen uit Meppel ook aan baanwielrennen doet. Hij mist een onderarm en heeft door de tomeloze inzet van Stel Orthopedie in Vries een perfecte aanpassing op z'n fiets. Voorheen reed hij met een prothese die niet los kon. Regelmatig brak de boel bij een valtpartij (gelukkig) af...maar het idee alleen al! Verder zijn er ook blinde mensen die deze sport op een tandem beoefenen. En dan maar hopen dat degene voor je de boel een beetje op scherp heeft. Je moet je compleet overgeven aan je gevoel... Bij een achtbaan weet je dat het karretje niet zo makkelijk losraakt...maar op zo'n wielerbaan gelden die regels niet...

Bastiaan Gruppen heeft zich niet geplaatst voor de baanwedstrijden, maar komt uit op de weg. Hij rijdt de tijdrit (woensdag) en de wegwedstrijd (donderdag). Ook best ingewikkeld met een hand aan het stuur. Maar over vier jaar in Rio de Janeiro wil hij ook op de baan uitkomen tijdens de Paralympics. Een mooie ambitie waar veel LEF voor nodig is...

Website RTVDrenthe

Geen opmerkingen: