zaterdag 8 september 2012

Zilver in wegwedstrijd voor De Vaan


LONDEN - Handbikester Laura de Vaan heeft vrijdag een zilveren medaille gewonnen in de wegwedstrijd, klasse H4. De Nederlandse finishte na de 48 kilometer lange race op het voormalige Formule 1-circuit Brands Hatch na 1: 31,5.

De Vaan moest alleen Andrea Eskau voor zich laten gaan. De Duitse bleef de achtervolgers ruim tien minuten voor. Derde werd de eveneens Duitse Dorothee Vieth. Woensdag won Laura de Vaan ook al een bronzen medaille in de rijdrit.

"Andrea was dit toernooi te sterk", erkende De Vaan haar meerdere. "Mijn armen waren veel beter dan woensdag, maar om goud had ik niet mee kunnen doen. Maar met Dorothee heb ik echt een leuke race gereden."

De Vaan probeerde in steile klimmetjes na de snelle bocht steeds bij Vieth weg te komen. "Niet zozeer met de bedoeling om er echt vandoor te gaan, want de wedstrijd is te lang om helemaal alleen te rijden. Het was meer om haar te testen en te slopen. Ik kon elke keer een gaat slaan en toen wist ik dat ik dat ook in de eindssprint kon."

Om zichzelf te sparen, bleef De Vaan uiteindelijk in het wiel van haar naaste Duitse concurrente rijden. Met nog driehonderd meter te gaan, ging ze er opeens vol vandoor. "Dat is nog ver, maar ik voelde dat het kon en ik heb haar niet meer gehoord. Ik ben heel blij met dit zilver."

Website + Video: paralympisch.nl

Geen opmerkingen: