vrijdag 16 november 2012

Door weer en wind, wat moet ik nu aan?


Oké, ik sport ook liever buiten als het droog is en de zon schijnt. Maar een workout met kou, wind en regen is lekker verfrissend en je voelt je best een bikkel als je als een verzopen kat en onder de modder thuiskomt. De juiste outfit maakt hardlopen en bootcampen in weer en wind een stuk aangenamer. Maar wat trek je aan?

Het sleutelwoord is laagjes! Draag kleding van synthetische materialen (bijvoorbeeld DriFit, CoolMax, Supplex, lycra) of wol, dan blijf je warm en droog. Katoen neemt vocht op, maar houdt het ook vast waardoor je gauw klam en koud wordt. Wil je alles weten over het Run2Day 3-layer systeem, klik hier

Laag één
Technisch ondergoed of een thermo-shirt met lange mouwen. De shirts van Falke zijn mijn favoriet. Wil je minder geld uitgeven? Overal wordt gestunt met thermoshirts en -broeken, maar deze ademen minder goed en de pasvorm is niet super, maar daar is de prijs dus ook naar.
Oh en dames dragen hieronder natuurlijk een sportbeha. (Wie wil er nou hangborsten?)

Laag twee
Een longsleeve. Ik heb er net een van wol met capuchon van Nike gekocht en ben helemaal in m’n nopjes met dit shirt. Je blijft heerlijk warm en droog en wol ruikt een stuk frisser na een potje zweten dan synthetisch materiaal. Vriest het dat het kraakt of ben je een koukleum? Dan kun je over (of onder) deze laag nog een longsleeve aantrekken, en misschien zelfs nog één.

Laag drie
Een jack. Een goed exemplaar is winddicht, waterafstotend en ademt. Kies er één waarin je lekker beweegt. Daarnaast ben ik een sucker voor handige zakken met ritjes voor m’n sleutels en extra lange mouwen met een gat voor je duim, zodat je handen lekker warm blijven.

Een lange tight houden je benen en billen warm en zijn verkrijgbaar in verschillende diktes. Ik heb er één met een thermische laag voor als het (bijna) vriest.

Mèèèh merino wol
Mijn voeten veranderen al gauw in ijsklompjes, daarom draag ik in de winter graag sokken van merino wol. Mijn favoriete paar kocht ik in Stockholm bij Löplabbet. Nu hoef je niet naar Zweden of Noorwegen voor een paar sokken (wel om hard te lopen en als je er dan toch bent…, maar daarover later meer). Falke en X-Socks hebben ook wintersokken van merino in hun collectie.

Hoofd en handen
Als het regent zet ik meestal een cap op, zo krijg je geen regendruppels in je ogen. De meeste warmte verlies je via je hoofd, daarom is verstandig om een muts te dragen als het koud is. En handschoenen natuurlijk! Als ik na een tijdje kleffe handjes krijg, hou ik ze gewoon vast of stop ik ze in m’n jack.



Als je intensief beweegt heb je het al gauw zo’n 10 graden warmer dan de buiten-temperatuur. Stap dus niet als een Michelin-mannetje de deur uit.

Sport jij ook door weer en wind? Ik wel!

Deze post is geschreven door Nienke Becker www.nienkebecker.nl
Nienke houdt van schrijven en sporten en combineert deze passies in haar werk als freelance journalist en run en bootcamp instructor. In samenwerking met Run2Day richtte ze de Chicks Only Running Club op en geeft ze de wekelijkse training in het Vondelpark.

Website: Run2Day

Geen opmerkingen: