zondag 4 november 2012
Europa in de ban van de vrachtfiets
Fietsen naar je werk... of fietsen vóór je werk? Dat laatste lijkt de sportieve realiteit te worden: steeds meer bedrijven zetten vrachtfietsers in. Uit onderzoek van ‘Cycle Logistics’ blijkt dat de vrachtfiets in Europa veel voordelen biedt ten opzichte van de bestel- of vrachtwagen. Het is zelfs mogelijk om een kwart van de goederen in de stad op rendabele wijze te vervoeren met een stevig paar fietsbenen. En dat aandeel kan nog verder toenemen.
Goederentransport maakt een groot deel uit van het totale wegverkeer in binnensteden. Vaak tot 50 procent in grote steden, met uitschieters tot 90 procent in metropolen zoals Londen en Parijs. De laatste kilometer van het transport is het duurste en meest vervuilende deel van de rit. De bestuurder moet veel remmen, versnellen en stilstaan, wat het brandstofverbruik én de snelheid niet ten goede komt.
Volgens CycleLogistics , een project van de Europese Unie, biedt de vrachtfiets uitkomst. CycleLogistics onderzoekt de mogelijkheden van vrachtfietsen in twaalf Europese steden, waaronder ook Utrecht. Het project is in 2011 gestart en eindigt in 2014. Zo worden 2000 fietsen gratis uitgeleend aan ondernemingen die meewerken aan het onderzoek: hiermee probeert de EU de vrachtfiets in Europa te integreren.
De transportfiets zorgt voor minder uitstoot, minder lawaai en minder files. Volgens Cycle Logistics is de transportfiets even snel als de bestelauto. Dat komt doordat de fiets vaak kortere routes kan nemen. Bovendien kunnen de fietsen 24 uur per dag overal laden en lossen. Daarnaast scheelt de aanschaf van dit vervoermiddel nogal in de portemonnee.
Een doorsnee vrachtfiets kost maximaal 3000 euro. Een grotere vrachtfiets met drie of vier wielen én elektrische trapondersteuning kost 7000 tot 10.000 euro. Een bestelwagen kost ongeveer 20.000 euro.
Tegenwoordig maken grote, logistieke bedrijven al flink gebruik van de transportfiets. Een goed voorbeeld is DHL: dit koeriersbedrijf gebruikt vrachtfietsen in vijftien Nederlandse steden.
Ook andere bedrijven profiteren van het milieuvriendelijke concept. Dankzij de vrachtfiets kan zelfs een fietsenmaker een nieuwe markt aanboren. Een geslaagd voorbeeld is de ‘Velofixer’. De 21-jarige Amor Mistiaen uit Brussel is eigenaar van de Velofixer. Fietsend rijdt hij naar de fietser in nood en repareert lekke banden tot kapotte frames. Zijn gereedschap vindt hij in zijn imposante bakfiets.
Dat er maximaal 250 kilo vervoerd mag worden, zou een nadeel kunnen zijn. Maar de onderzoekers benadrukken dat een gemiddelde vracht minder dan 100 kilo weegt en vaak niet meer dan een kubieke meter in beslag neemt.
Europa geeft in ieder geval een duidelijk signaal: zij gelooft in de transportfiets. Opnieuw. Want tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw had bijna iedere beroepsgroep een speciaal uitgeruste fiets voor het transport van bijvoorbeeld brood, vlees en melk. Met de komst van de auto werd de transportfiets aan de kant gezet. Maar het lijkt er sterk op dat de (gemoderniseerde) transportfiets bezig is met een veelbelovende comeback.
Website: duurzaamnieuws.nl
Lees meer in Lowtechmagazine
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten