woensdag 12 september 2012

Trieneke Fokkens debuteerde in 2008 bij het Districtskampioenschap met een overwinning.



Leutingewolde/Roden. In twee voorgaande artikelen hebt u kunnen lezen, dat wielrenster Trieneke Fokkens uit Leutingewolde met uw hulp "gevonden" is.
Trieneke (31) woont samen met Max Uitham aan de Turfweg en dat sinds 2008.
"Maar dat is niet zo verwonderlijk", aldus Trieneke, "ik heb een baan bij de
Rijksoverheid van 34 uur per maand en ben voor het trainen ook zo'n 10-15 uur
per week kwijt en dan komen de westrijden er nog bij. Dus zoveel tijd blijft er dan niet over voor sociale contacten". Trieneke is niet meteen met wielrennen begonnen,
dat kwam pas op latere leeftijd. Eerst werd de energie gestopt in zwemmen en in
waterpolo. Het wielrennen kwam pas in 2008 serieus aan de orde. De eerste wedstrijd was meteen raak. "Ik deed voor het eerst mee aan een wedstrijd in 2008 en dat was gelijk aan het Districtskampioenschap. Ik had eigenlijk geen flauw idee hoe het reilde en zeilde in het wielerpeleton. Een aanwezige jeugdtrainer van de wielervereniging De Kannibaal bood hulp aan om mij te coachen. Uiteindelijk heb ik zo'n 40 km. alleen vooraan gereden en wist deze niet onbelangrijke wedstrijd te winnen. Dit was een prachtig moment voor mij, want niemand had nog van Trieneke Fokkens gehoord". Het visitekaartje was dus afgegeven. Trieneke belandde in het Dameswielerteam van Ronald Mc Donaldhuis, gesponsord door Mc Donald. Het trainen gebeurt ook vaak in teamverband. Het rijden van wedstrijden gebeurt alleen in Nederland. De leden van het Damesteam wonen in hoofdzaak in Groningen. Dit seizoen
werd nog geen zege behaald, maar er werd geregeld vooraan geƫindigd. Bijvoorbeeld 2e in Obdam, 3e in Surhuisterveen, 3e in Appelscha, 4e in Usquert en 5e in de Lus van Roden en 6e in Rolde. Toch een teken dat Trieneke in de top meedraait. Een bijzondere gebeurtenis dit jaar was in de Gouden Pijl in Emmen. Na het behalen van "het goud"
tijdens de Olympische Spelen, was dit de eerste wedstrijd waaraan MARIANNE VOS op
eigen bodem weer meedeed. Tijdens de wedstrijd reed Trieneke met Marianne Vos weg uit
het peleton (zie ook de foto van wielerfotograaf Rudie Ottens) en ze hield dat 10 ronden vol. "Toen was het wel gebeurd, maar het was een mooi moment voor mij om met
de Olympisch kampioenne vooraan gereden te hebben. Ik heb toen nog zo'n 15 ronden tussen Marianne en het peleton gezwommen, alvorens weer opgeslokt te worden door het peleton. Uiteindelijk ben ik toen nog 13e geworden".
Als u Trieneke Fokkens en haar teamgenoten wilt blijven volgen, dan kan dat op
www. dameswielerteamrmhg.nl
Foto's: Rudie Ottens/Geert Douwes





Website: Dit is Roden

Geen opmerkingen: