woensdag 24 oktober 2012

Liever elke dag 224 km fietsen dan in de file te staan


PARIKE - De grootste filehater van het land woont in Parike (Brakel). Brandweerman Dries Echelpoels (44) gaat met de fiets naar zijn werk in – hou je vast – Antwerpen. ‘Dat is 112 km van huis, en ik moet daarvoor om half drie opstaan. Maar liever dat dan in de file te gaan aanschuiven.’

Sinds 1998 hijst Dries zich elke werkdag in z’n fietsplunje om de tocht richting brandweerkazerne van Lillo aan te vatten. ‘Vroeger woonde ik in Brecht, dat was maar 30 kilometer’, vertelt hij. ‘Maar sinds de zomer van 2011 zijn we de rust van de Vlaamse Ardennen gaan opzoeken. Het gevolg is wel dat ik nu 112 km van het werk woon en over hellingen zoals de Valkenberg of Berendries moet. Maar dat heeft me nooit afgeschrikt.’

‘Ik rij wielerwedstrijden tijdens het weekend, die afstand is dus geen probleem voor me. En het weer deert me ook niet echt. Sinds de verhuizing ben ik eigenlijk nog geen enkele keer met de wagen gaan werken. Zelfs niet toen het sneeuwde. Dan legde ik speciale bandjes op. En bij vriesweer trok ik een extra trui aan. Alles om uit de auto te blijven. Die bezorgt me te veel stress, zeker dat gedoe met de ochtend- en avondspits. Geef mij maar mijn fiets, daar word ik gelukkig van.’

Vroeg wakker

Dat geluk heeft wel een prijs, zo bleek onlangs in het tv-programma Iedereen beroemd . Een cameraploeg volgde hem toen hij ’s morgens al om twee uur uit de veren moest om tijdig op het werk te raken. ‘Ik ben toch al snel drie uur en drie kwartier onderweg, op de terugweg zelfs vier uur. Als ik dagdienst heb, moet ik dus zeer vroeg vertrekken. Maar dat lukt wel, ’s avonds kruip ik dan om acht uur in bed. Wat mijn vrouw daarvan zegt? Ik werk gelukkig niet elke dag. Ik zit een systeem met shifts van twaalf uur. Ik werk de ene dag van 7.30 uur tot 19.30 uur, de dag erna van 19.30 uur tot 7.30 uur en dan volgt een dag rust. Zo hebben we nog voldoende tijd om elkaar te zien, toch? En wat misschien nog belangrijker is: ze begrijpt me. Ze weet hoezeer ik de rust van mijn fiets nodig heb.’

Een zot

Andere mensen hebben er wel wat minder begrip voor. ‘Er zijn er die me een zot vinden, ja. Ze doen maar. Liever een gelukkige zot dan iemand die zich elke dag zit op te jagen in de wagen omdat er alweer file is.’

Website: nieuwsblad.be

Geen opmerkingen: