woensdag 29 januari 2014

Fietsen met #NAH

Nu 4 jaar geleden heb ik de easyrider driewiel fiets ontvangen.
In eerste instantie zonder trap ondersteuning, maar later bleek dat dit voor mij toch nodig was.
Na mijn infarct, ziekenhuis en revalidatie periode, was ik weer thuis.
Zeker in het begin was een erg moeilijke periode.
Je begint dan echt goed te beseffen wat er gebeurd is, ook het accepteren van je zelf hoe je op dat moment bent.
Hier had ik best wel een tijd voor nodig, in het begin hoop je dat je `s morgens wakker wordt dat je weer helemaal de oude bent.
Zodra je goed wakker bent weet je dat het niet zo is, en de kans daarop ook erg klein is.

In het begin ging het fietsen niet zo heel erg goed, het was net als je dat opnieuw moest leren.
Het besef dat je op een driewieler fietst omdat je hersens-infarct gehad, beangstigde mij een beetje.
Hoe moet het nu allemaal in de toekomst? verbeter je lichamelijk nog, en hoeveel?
Zeker in het begin vroeg ik mij nog verschillende dingen af, de onwetendheid hoe het het in de toekomst met mij zou gaan.

Per 1 maart 2012 ben ik in Norg komen te worden.
Een ander huis en omgeving, hoe kun je het beste je omgeving verkennen?
Op de fiets dus, eerst een klein rondje, steeds beter ging het, het rondje werd steeds groter en groter.
Het ging zo goed dat ik in 2012 heb meegedaan aan de Roll on route van de Drentse fiets4daagse (30km per dag)
Niet alleen het fietsen ging steeds beter, ook geestelijk en lichamelijk voelde ik mij steeds beter.
Het voelde heerlijk tijdens het fietsen, je hoofd leeg, nergens aan denken maar gewoon gaan.

In 2013 heb ik de gok genomen, om niet de 30km, maar de 40km route te gaan fietsen met de Drentse fiets4daagse.
Dit ging erg goed, vond het erg leuk om te doen, maar was ook erg blij dat het me lukte.
Daarvoor goed getraind op de fiets, en na deze 4 dagen fietsen ben ik doorgegaan met het fietsen.

Voor 2014 heb ik ook besloten om de 40km te gaan fietsen, maar ook Fietsen voor Raisinhope.
Ik ben niet de enige met NAH, er zijn helaas veel meer getroffenen.
Door het fietsen voel ik me steeds beter worden, ook geestelijk, net als ik steeds meer aankan dan voor het fietsen.
Steeds vaker lukt het mij om dingen volte hoeden, wat mij eerst niet lukte, of maar heel kort.
Om ook anderen te kunnen helpen om meer te kunnen fietsen, wil ik dat graag gaan doen.
Ik kan het doen, en wil anderen laten zien, dat als je maar wilt jezelf je steeds beter kunt voelen.

Geen opmerkingen: