dinsdag 17 juni 2014

Diederik Wierenga ligt op schema voor zijn duizend kilometer in de maand juni voor de Raisin Hope Foundation Nederland

Diederik op schema!


Diederik Wierenga ligt op schema voor zijn duizend kilometer in de maand juni voor de Raisin Hope Foundation Nederland. Ondanks pech heeft hij in twee weken de helft erop zitten.



Op zijn eerste dag zette Diederik met zijn Easyrider-driewielzitfiets al meteen 74 kilometer op zijn teller. ,,Het fietsen ging zo lekker in het begin dat ik maar bleef doorfietsen'', vertelt hij. Onderweg werd hij ook nog eens extra gemotiveerd door het tegenkomen van een duo-fiets. ,,Ik dacht meteen 'daar doe ik het uiteindelijk voor'. De Raisin Hope Foundation Nederland wil aangepaste fietsen realiseren voor mensen met hersenletsel. Als NAH-getroffene is het belangrijk om te bewegen. In het begin is dat misschien bijna niet te doen, dan is een duo-fiets met een begeleider een goede manier om daarmee te beginnen. Bewegen verbetert je lichaam en je hersenen. Het belangrijkste is dat je je een stuk prettiger voelt. En hoe prettiger je je voelt, hoe beter je ermee kunt omgaan. Mij heeft het bewegen verder gebracht dan ik ooit had kunnen bedenken.''



Na een tweede topdag met 80 kilometer sloeg op 4 juni de pechduivel toe. ,,Ik hoorde een enorme knal bij het voorwiel, Daar stond ik met een lege band. Er was iets met de velg'', aldus Diederik, die de hulp van Meyra Assen inriep. ,,Sneller dan verwacht was er iemand. Hij had een andere Easyrider mee. Alleen zonder trapondersteuning.'' En daar bleef het die dag niet bij. ,,Bij het ophangen van de was viel mijn fietscomputer uit mijn wielershirt. Ik was helemaal vergeten dat ik deze hierin had gestopt. Helaas was de computer niet tegen water bestand, dus dat wordt een nieuwe.''



De reparatie van zijn eigen Easyrider duurt langer dan verwacht, waardoor Diederik zonder trapondersteuning genoodzaakt is kortere tochtjes te rijden. Toch blijft hij optimistisch. ,,De bedoeling is dat ik duizend kilometer fiets. Deze veranderingen vragen alleen om aanpassingen, maar het gaat mij lukken! Ik voel mijn lichaam wel, dus ik moet goed rust nemen. Ik weet waar ik het voor doe en dat stimuleert mij enorm.''



Na twee weken ligt Diederik ondanks het gemis van zijn trapondersteuning prima op schema en heeft de 500 kilometergrens overschreden. ,,Zonder trapondersteuning gaat het nu zelfs vrij goed. Is dit tijdelijk? Komt het door het warme weer? De laatste tijd ben ik lichamelijk wel verbeterd, maar hoeveel zou ik niet weten. Dat fietsen goed is voor iedereen is mij wel duidelijk!''



De teller van zijn actie staat momenteel op 160 euro. Diederik wil 500 euro ophalen voor de RHF en hoopt dat mensen hem de komende twee weken nog willen steunen. Doneren kan via zijn actiepagina. Kijk voor de actiepagina en zijn blog op www.driewielerzitfiets.nl en op www.raisinhope.nl

Geen opmerkingen: